Polacy coraz gorzej śpią. Straty gospodarki i pracodawców sięgają nawet 9 mld złotych rocznie |
![]() |
Wpisany przez S.Z. |
poniedziałek, 28 kwietnia 2025 12:56 |
Polacy coraz gorzej śpią. Straty gospodarki i pracodawców sięgają nawet 9 mld złotych rocznieZ najnowszego raportu wynika, że 41,4% Polaków jest niezadowolonych z jakości swojego snu. Widać, że od I kwartału ub.r. nieznacznie wzrósł odsetek takich osób, bo wcześniej wynosił 41%. Więcej też jest niezdecydowanych rodaków – 5,9%. Poprzednio było ich 5,2%. Obecnie 52,7% społeczeństwa nie narzeka na swój sen. To mniej niż poprzednio – 53,8%. Ponadto wiadomo, że kłopoty zgłaszają głównie osoby z miesięcznymi dochodami netto na poziomie 5000-6999 zł. Autorzy raportu podsumowując zebrane dane, biją na alarm, bo na problemach ze snem tracą wszyscy. Eksperci szacują, że niewyspani pracownicy mogą kosztować gospodarkę, ostrożnie licząc, już minimum 9 mld złotych rocznie. W ub.r. podawali 8 mld złotych rocznie, ale wówczas były lepsze wyniki badania.
Według raportu pt. „Sen Polaków. Straty dla gospodarki. Edycja 2025” (czwarta edycja), autorstwa UCE RESEARCH i platformy ePsycholodzy.pl, obecnie 52,7% Polaków jest zadowolonych z jakości swojego snu. W I kwartale 2024 r. tak deklarowało 53,8%. Z kolei przeciwne stanowisko teraz zajmuje 41,4% rodaków (poprzednio – 41%). Natomiast 5,9% uczestników sondażu jest niezdecydowanych (w zeszłej edycji – 5,2%). Analitycy z UCE RESEARCH alarmują, że wyniki są gorsze niż poprzednio, kiedy więcej osób było usatysfakcjonowanych i mniej narzekało na kłopoty ze snem. – Wyniki badania mogą stanowić wskazówkę dla pracodawców, którzy powinni dostrzegać narastający problem niewłaściwej jakości snu swoich pracowników. Prowadzi ona do zmniejszenia koncentracji, wydajności i efektywności, co w dłuższym okresie może przekładać się na wzmożoną ilość absencji chorobowych. To z kolei wiąże się z większymi kosztami opieki zdrowotnej – komentuje Michał Pajdak, współautor raportu z platformy ePsycholodzy.pl. – Pracodawcy w dużej części wciąż nie widzą bezpośrednich korzyści z inwestowania w zdrowy sen swoich pracowników, mimo że ciągłe niewyspanie może przekładać się na realne straty dla organizacji. Ponadto może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych zatrudnionych osób. Wśród nich należy wymienić przewlekłe zmęczenie, problemy z koncentracją, depresję, a w dłuższym okresie również choroby serca czy cukrzycę – zwraca uwagę Michał Pajdak. – Należy pamiętać, że osoba dorosła powinna spać co najmniej 7 godzin dziennie. Ograniczenie tej średniej ma bezpośredni wpływ na gospodarkę. Problemy ze snem pracowników kosztują pracodawców już minimum blisko 9 mld zł rocznie. Rok temu szacowaliśmy je na 8 mld zł rocznie – wskazuje Michał Pajdak. – W I kwartale 2025 roku osób pracujących w naszym kraju było 17 742 tys. Problemy ze snem miało 41,4% dorosłych Polaków. Roczny wymiar wynosi 1992 godz. pracy. Utrata efektywności na poziomie 1% to ok. 2,5 dnia. Koszt dnia pracy, zakładając średnie wynagrodzenie i wydatki pracodawców, to – 492 zł. W sumie w zaokrągleniu to minimum 8,75 mld zł. Należy podkreślić, że jest to bazowe wyliczenie, nieobejmujące wypadków przy pracy, symulowania jej i sabotowania – podkreśla ekspert z platformy ePsycholodzy.pl. – Polacy z ponadprzeciętnym wynagrodzeniem mogą doświadczać wyższego poziomu stresu związanego z zawodowymi i finansowymi oczekiwaniami. To w konsekwencji może prowadzić do problemów ze spaniem. Choć mogłoby się wydawać, że wyższe dochody zapewniają lepsze warunki życia, to jednak większe wymagania zawodowe i stres mogą mieć negatywny wpływ na jakość snu – wyjaśnia Michał Pajdak. – Należy spojrzeć na te dane z odpowiedniej perspektywy, zakładając, że w danym roku jest ok. 250 dni roboczych. Pracownik, śpiący mniej niż 6 godzin, traci o około 6 dni roboczych z powodu absencji lub nieobecności w pracy rocznie więcej niż zatrudniony śpiący od 7 do 9 godzin. Osoba śpiąca od 6 do 7 godzin traci średnio o około 3,7 dnia roboczego więcej rocznie – mówi Michał Pajdak. – Pracodawcy mogą wprowadzić ustalenia wspierające codzienne rutyny swoich pracowników w celu poprawy ich wyników snu, np. poprzez zniechęcanie do przedłużonego korzystania z urządzeń elektronicznych. Mogą też sygnalizować ograniczenia oczekiwanej dostępności pracowników po godzinach pracy lub poprzez wprowadzenie zasad ograniczających komunikację po godzinach i poza biurem – podsumowuje współautor raportu.
/źródło - |
Poprawiony: poniedziałek, 28 kwietnia 2025 13:23 |